איך לבחור את הקונצרט הנכון בעת טיולכם באירופה
קונצרט טוב עשוי להיות חוויה רגשית, מעשירה ומרוממת נפש, שתשאיר את רישומה עליכם לימים רבים. אחרי קונצרט טוב חוזרים הבייתה מרוגשים, עם תובנות חדשות, סקרנות ומוטיבציה.
כמי שגר זה שמונה שנים בגרמניה, מנגן בתזמורות שונות באירופה ונוכח בקונצרטים של מוסיקה קלאסית, אני מבקש ברשומה זו לסייע לחובבי המוסיקה, ולמתעניינים שעוד לא הולכים לקונצרטים בכלל, למצוא קונצרטים טובים ומהנים במיוחד בעת טיולם באירופה, ולהימנע מקונצרטים בינוניים או משעממים שאליהם כנראה יגיעו ללא התמצאות.
אירופה היא יבשת המוסיקה וההיצע הוא אדיר. תנו צ'אנס למוסיקה הטובה לגעת בלבכם. למטרה זו היא קיימת.
אתייחס ברשומה זו למוסיקה קלאסית ובפרט לתחום התזמורת.
לגבי סולנים ומוסיקה קאמרית אולי בפעם הבאה. הרשימה ארוכה מכדי לכלול הכל.
לא אתייחס למוסיקה קלה ולג'אז מכיוון שאני לא מתמצא באלו מספיק טוב.
מה חשוב בחיפוש אחר קונצרט טוב?
ההתאמה בין שני הפרמטרים:
א. רפרטואר: מה מנגנים בתכנית?
ב. המבצעים: מי מנגן?
חשובים גם האקוסטיקה באולם ומקום הישיבה.
אני ממליץ לשבת באמצע או קרוב לבמה ולא בהכרח להתפתות לכרטיסים זולים במיוחד, שעלולים להושיב אתכם לעיתים מאחורי עמוד (קורה לפעמים, בעיקר בכנסיות).
דבר נוסף: רצוי ליפול על יום טוב של התזמורת, כשחבריה לא עייפים אחרי מסע ארוך או תקופה עמוסה. אבל זה עניין של מזל. לכל תזמורת יש ימים טובים וימים פחות טובים.
הרפרטואר
להלן פירוט בסיסי, למי שלא מכיר, של התקופות בתולדות המוסיקה, החל בשנת 1600,
והמלחינים העיקריים:
בארוק מוקדם ואמצעי: מונטוורדי, קסטלו, פרסל, קורלי, לולי, ביבר.
בארוק מאוחר: באך, הנדל, ויוולדי, טלמן, ראמו, שרפנטייה, פרגולזי, סקרלטי.
קלאסיקה: היידן, מוצרט, בוקריני, ק.פ.ע. באך, בטהובן.
רומנטיקה: שוברט, שומאן, מנדלסון, ברהמס, שופן, צ'ייקובסקי, סן סנס, אלגר, גריג, דבוז'אק, ליסט, ברליוז, סיבליוס, ורדי, פוצ'יני, סמטנה, שוסון, ווגנר, ברוקנר, מאהלר, רחמנינוב.
אימפרסיוניזם: דביסי, רוול, פורה.
המאה ה-20: ברטוק, פרוקופייב, שוסטקוביץ', סטרווינסקי, בריטן, ריכארד שטראוס, שנברג, ברג, גרשווין, קופלנד, מסיין, בולז.
לאוהבי מוסיקה בת זמננו מומלצים גם:-
Wolfgang Rihm, Thomas Adès, Kaija Saariaho, Unsuk Chin, Georg Friedrich Haas
♦ מוסיקה מהמאה ה-20 ובת זמננו נכנסות לקטגוריה "מוסיקה מודרנית".
אמליץ למי מכם שרוצה ללכת לקונצרטים בפעמים הראשונות, לא להתחיל מהרפרטואר הזה.
הוא מאוד אינטלקטואלי, לעיתים קרובות סבוך וצורם, ואני בהחלט ממליץ להתנסות בו, אבל אחרי הכרות (לפחות בסיסית) עם הרפרטואר הסטנדרטי, ולא לפני כן.
מי מנגן
להלן אמליץ לכם על שילובי רפרטואר-מבצעים, על-פי מיטב ניסיוני.
בתחום הבארוק והקלאסיקה אמליץ על תזמורות שמנגנות בכלי התקופה, ומתמחות בביצוע היסטורי.
כדאי לזכור בעת חיפוש קונצרטים מעניינים, שלחלק מהתזמורות, בעיקר תזמורות הביצוע ההיסטורי, אין בית קבוע והן בנדודים מתמידים.
לתזמורות האחרות שמנגנות על כלים מודרנים אקרא "מודרניות" כאן ברשומה.
אירופה מלאה פסטיבלי מוסיקה – וזו הזדמנות לקפוץ על כמה קונצרטים טובים ביחד.
הידעתם?
הכלי היפהפה הזה נקרא לירונה ובו 13 מיתרים. מנגנים בו בעזרת קשת ובו זמנית על 3-4 מיתרים כך שנוצרים מהלכים הרמוניים.
כל זה באילתור תמידי ובקריאה מתפקיד הבס.
מאוד ממליץ לכם לבדוק את המוסיקה של מונטוורדי למשל, שם תראו עם קצת מזל כלי אקזוטי כזה או אחר, בתוך התזמורת.
המידע הכי חשוב ברשומה זו הוא שעל-מנת ללכת לקונצרט טוב, יש לנסות ולהתאים בין המבצעים לרפרטואר בקפידה.
בגדול, המבצעים שטובים במוסיקה רומנטית ומודרנית הן התזמורות המודרניות
והמבצעים הטובים בקלאסיקה ובבארוק הן התזמורות ההיסטוריות/תקופתיות.
המנצח, גם הוא פרמטר חשוב מאוד.
לכל אחד יש טעם מיוחד, והמנצחים הטובים והמפורסמים גורמים לקונצרטים לפרוח, בעוד שאלה הבינוניים בעיקר מפריעים למהלכו התקין.
אפרט מנסיוני לגבי כל ארץ ותסלחנה לי מראש כל התזמורות שלא נכנסו לרשימה:
גרמניה - תזמורות
בגרמניה מספר עצום של תזמורות מודרניות, ברמה הגבוהה ביותר.
מומלץ בעיקר לשמוע רומנטיקה ומוסיקה מודרנית, גם קלאסיקה.
התזמורות בגרמניה מפליאות בדייקנות ובמסירות לפרטים:
הפילהרמונית של ברלין נחשבת לטובה בעולם. נגניה המעולים שומרים על אנרגטיות ועל ביצוע-פסגה. תזמורת הרדיו של בוואריה – מינכן – בעלת מסורת רבת שנים. דייקנית ומקצועית וטובה בייחוד ברומנטיקה, גם במוסיקה בת-זמננו וגם בקלסיקה ובבארוק.
תזמורות מצויינות נוספות:
תזמורת הרדיו של הסן פרנקפורט, תזמורת הרדיו של מערב גרמניה קלן,
תזמורת גוואנדהאוס לייפציג, תזמורת הרדיו הדרום מערבית שטוטגרט,
תזמורת הרדיו הצפונית אלב-פילהרמוני המבורג,
התזמורת הסמפונית של במברג. תזמורות קאמריות:
דוייטשה-קאמר-פילהרמוני ברמן,
תזמורת קאמר-אקדמי פוטסדאם והתזמורת הוורטמברגית הקאמרית היילברון.
תזמורת מאהלר צ'יימבר.
קטע מתוך הדיוורטימנטו של ברטוק בביצוע הפילהרמונית של ברלין
בניצוחו של דניאל הרדינג עם הכנר גיא בראונשטיין
מתוך חיי גיבורים של ריכארד שטראוס עם תזמורת הרדיו של בוואריה בניצוחו של מאריס יאנסונס
גרמניה - בתי אופרה נחשבים
שטאטסקפלה ברלין מומלץ לאוהבי ווגנר וורדי במיוחד.
תזמורת האופרה הבווארית מינכן,
ובתי האופרה ב:-
שטוטגרט, פרנקפורט, המבורג, דרזדן, ו-ויסבאדן
יותר מחצי מהתזמורות בגרמניה הן תיאטראות ובתי אופרה, זו סוגה אהובה מאוד.
לעומת מיעוט ההיצע בתחום זה בישראל, בגרמניה זה מאוד פופולרי.
המקהלה הקאמרית של שטוטגרט היא, לדעת רבים, המקהלה הטובה ביותר בגרמניה.
היא עורכת סיורים בכל העולם (ומגיעה מדי שנתיים לפסטיבל אבו גוש). מצטיינת במוסיקה הליטורגית.
שלוש תזמורות מתלוות אליה לפרויקטים שונים:-
תזמורת הבארוק של שטוטגרט, ההופקאפלה של שטוטגרט והפילהרמונית הקלאסית של שטוטגרט. תזמורות אלה משתלבות בסגנון הזך של המקהלה ומצטיינות בדייקנות ומוזיקליות.
תזמורת הבארוק של פרייבורג מעולה בבארוק וקלאסיקה.
מומלץ גם אנסמבל הרמוני-אוניברסל קלן בתחום הבארוק,
האקדמיה למוסיקה עתיקה ברלין וקונצ'רטו קלן
איטליה
איטליה ארץ חשובה מאוד בתולדות המוסיקה.
האיטלקים מנגנים בעיקר מוסיקה איטלקית. מומלץ שם בעיקר להקשיב למוסיקה עתיקה איטלקית וכן לאופרות איטלקיות. הפעילות המוסיקלית, למעט פעילות מצומצמת בסיציליה, מרוכזת כולה מרומא וצפונה.
איטליה - תזמורות
התזמורות המודרניות הידועות הן:-
תזמורת ה"ראיי" הלאומית טורינו,
תזמורת סנטה צ'צ'יליה רומא,
ובבית האופרה לה סקאלה מילאנו.
תזמורות בארוק:
אירופה גלאנטה – מתמחה במוסיקה של ויוולדי ומנגנת באנרגיה מטריפה.
אנסמבל זפירו מומלץ בכל סוגי המוסיקה, כולל את הנשפנים המרשימים ביותר שהכרתי באירופה ועל כן מתמקד במוסיקה ששמה את כלי הנשיפה במרכז.
אנסמבל איל ג'יארדינו ארמוניקו, אנסמבל מהפנט וחד, שלוקח את כל הסיכונים על הבמה כדי לרגש אתכם.
מומלצת גם תזמורת אקדמיה ביזנטינה, המשלבת אופי איטלקי עם דייקנות ומקצועיות, שלפעמים חסרות בתזמורות איטלקיות אחרות.
תזמורת איל פומו-ד'ורו מומלצת לרפרטואר איטלקי אנרגטי, וכן קונצ'רטו איטליאנו.
על פי טעמי האישי האיטלקים הם מבצעי יצירות הנדל הטובים ביותר.
למרות שהנדל לא נולד באיטליה, המוסיקה שלו מתאימה הרבה יותר לסגנון הביצוע האיטלקי מאשר לגרמני או האנגלי.
קוורטט של טלמן עם אנסמבל איל ג'יארדיניו ארמוניקו
צרפת
צרפת היא מהארצות הכי מוסיקליות שאני מכיר. המוסיקה הצרפתית היא המוסיקה שאני הכי אוהב, והיא מנוגנת טוב כמעט אך ורק בצרפת. שתי התזמורות האהובות עליי ביותר נמצאות בפריז, אך מסיירות בכל העולם, ומתמחות בביצועים היסטוריים:-
תזמורת שאנזליזה ותזמורת "האמנויות הפורחות" (בצרפתית: לז-אר פלורסאן).
שאנזליזה מומלצת לקלאסיקה ולרומנטיקה והיא מרגשת מאוד. אני מעריך את התזמורת הזאת במיוחד בביצוע היידן, מוצרט ומנדלסון.
האמנויות הפורחות – בכל תחום הבארוק ובעיקר באופרות (מונטוורדי, קוואלי, ראמו, הנדל, שרפנטייה, מארה, לולי) או יצירות ווקאליות.
שתי התזמורות האלה מתאפיינות במוסיקליות ואינטרפרטציה מרגשות מאוד אך לא רגשניות.
כל קונצרט שלהם מוציא אותי כבן-אדם חדש, מלא מוטיבציה ורעיונות.
עוד מומלצים:-
אנסמבל פיגמליון,
לה קונצרט ד'אסטרה,
אנסמבל קורספונדאנס,
לה סייקל והכשרונות הליריים.
כל התזמורות הללו מתמחות בביצועים היסטוריים וממוקמות בפריז.
אנסמבל לה קונסר לורן מץ מומלץ למוסיקה גרמנית וצרפתית בארוקית.
מי מפחד מאופרה? קטע מתוך האופרה Les Indes Galantes של ראמו בביצוע "האמנויות הפורחות"
תזמורות מודרניות מובילות בצרפת
הפילהרמונית של הרדיו הצרפתי פריז,
תזמורת פריז,
התזמורת הלאומית של ליון,
האופרה של ליון,
תזמורות נאנט,
טולוז זו תזמורת נחשבת במיוחד בצרפת, ושטרסבורג.
הולנד
בראש התזמורות המודרניות של הולנד עומדות :-
תזמורת הקונצרטחבאו באמסטרדם והתזמורת הפילהרמונית של רוטרדם.
מומלצת גם הפילהרמונית של הרדיו אמסטרדם
גאוה ישראלית:- מנהלה האמנותי של תזמורת רוטרדם הוא גם מנהלה האמנותי של הפילהרמונית הישראלית, להב שני, שלמד יחד איתי בתיכון "תלמה ילין" לפני למעלה מעשור.
בתחום הבארוק והקלאסיקה הולנד ידועה בהרכבים רבים מוצלחים, במיוחד במוסיקה של באך.
התזמורת של המאה ה-18 זכורה בביצוע היסטורי לסימפוניות של בטהובן.
איגוד באך מבצע את יצירות באך בקנאות, במטרה להקליט את מכלול יצירותיו.
מומלצת גם תזמורת הבארוק של אמסטרדם ברפרטואר בארוקי.
בלגיה
בלגיה מציעה קונצרטים מגוונים והרבה מוסיקה עתיקה ברמה גבוהה. את הביצועים הטובים ביותר של יצירות באך תמצאו, לדעתי בבלגיה, אצל מקהלת ואנסמבל קולז'יום ווקאל גנט.
כל ביצוע שלהם מומלץ, אבל מרגשים במיוחד אצלם באך ופרסל. הסאונד שלהם מרגש ונכנס עמוק לנפש.
פרק מהמיסה בסי מינור של באך, עם קולז'יום ווקאל גנט בניצוח פיליפ הרווגה וזמר הבס פטר קוי
הרכבי בארוק וכלים תקופתיים נוספים:
ריצ'רקאר קונסורט, לה פטיט באנד, לה מופאטי, ווס לומיניס, איל גארדלינו, אנימה אטרנה ברוז'.
סטאבאט מאטר מאט סאנצ'ס – בביצוע ריצ'רקאר קונסורט בניצוח פיליפ פיירלו והזמר קרלוס מנה
תזמורות מודרניות לרפרטואר רומנטי או מודרני:
הפילהרמונית של בריסל, הפילהרמונית של לייז', הסימפונית של אנטוורפן.
בתי אופרה:
לה מונה – האופרה של בריסל, האופרה של פלאנדרס גנט, אנטוורפן, האופרה של וואלוני לייז'.
ספרד
תזמורות מודרניות (לרפרטואר רומנטי והלאה):
התזמורת הלאומית של ספרד מדריד,
התזמורת הסימפונית של גליסיה אה קורונה,
התזמורת הסימפונית של קסטיל&לאון וואלאדוליד,
תזמורת ארמון המוסיקה ולנסיה.
בתי אופרה:
תזמורת האופרה של הליסאו ברצלונה והתזמורת של תיאטרו-ריאל מדריד.
מוסיקה עתיקה:
אנסמבל הספריון XXI של ג'ורדי סוואל הוא מהטובים ביותר במוזיקת רנסנס ובארוק.
הרכב המוסיקאים של סו אלטזה,
לה ריטראטה,
אקדמייה דל פייאצ'רה,
תזמורת הבארוק של סביליה.
קונצ'רטו גרוסו של קורלי עם הספריון XXI וג'ורדי סוואל
עם הסולנים אנריקו אונופרי, ריקארדו מינאסי ובאלאש מאטה
פורטוגל
תזמורת גולבנקיאן והתזמורת הסמפונית הפורטוגזית ידועות כתזמורות מעולות בעיר הבירה ליסבון. בעיר פורטו נמצא את התזמורת הסמפונית של פורטו, תזמורת רמיקס, ותזמורת הבארוק של פורטו
סקנדינביה
קופנהגן
מומלצת בחום תזמורת הרדיו הלאומית של דנמרק תזמורת ברמה מסחררת, מקצועית ואנרגטית,
עם אולם קונצרטים מודרני מאוד יפה.
נורווגיה אוסלו
מומלצות הפילהרמונית של אוסלו והתזמורת הקאמרית הנורווגית
שוודיה
הפילהרמונית של שטוקהולם.
פולין
מומלצות במיוחד:-
קטוביץ'
התזמורת הסימפונית הלאומית של הרדיו הפולני, NOSPR
וארשה
סינפוניה ורסוביה והפילהרמונית של וארשה
קראקוב
סינפונייטה קראקוביה
לרפרטואר בארוקי וקלאסי עדיף לבחור בתזמורות
אורקייסטרה היסטוריצ'נה שבקטוביץ',
האופרה הקאמרית בוורשה,
ארטה דיי סואונטורי וקאפלה קראקוביינסיס בקראקוב.
בתי אופרה מומלצים:
וארשה וברסלב.
צ'כיה והונגריה
בצ'כיה מומלצת בעיקר הפילהרמונית הצ'כית פראג.
בהונגריה תזמורת הפסטיבל של בודפשט מרגשת באנרגיה ובנחישות.
מומלצת במיוחד למוסיקה רומנטית ומודרנית.
אנגליה
אנגליה מלאה בתרבות וכן בתזמורות מכל הסוגים.
תזמורות מודרניות
התזמורת הסמפונית של לונדון,
התזמורת המלכותית של ליברפול,
תזמורת העיר ברמינגהאם,
במנצ'סטר:-
הפילהרמונית של הבי.בי.סי
תזמורת האלה
באדינבורו תמצאו את התזמורת הקאמרית הסקוטית.
תזמורות תקופתיות מומלצות:
מקהלת מונטוורדי וסולני הבארוק האנגלים או התזמורת המהפכנית של הרומנטיקה
עליהם אני ממליץ במיוחד למוסיקה מקהלתית ליטורגית מהקלאסיקה והרומנטיקה.
האקדמיה למוסיקה עתיקה,
ברקון בארוק,
תזמורת עידן הנאורות,
גבריאלי קונסורט,
הקונצרט האנגלי
וכמובן שיש עוד רבות נוספות.
שוויץ ואוסטריה
שווייץ היא ארץ מיוחדת מבחינה מוסיקלית: מצד אחד השוויצרים בעצמם לא מעורבים לעיתים קרובות בסצנה והמוסיקאים הזרים הם הרוב המוחלט, ומצד שני התקציבים עצומים, ולכן מיטב המוסיקאים מגיעים לשם, מוצאים שם את ביתם ויוצרים יחד תזמורות מצוינות.
תזמורות מומלצות בשוויץ:–
תזמורת הטונהאלה בציריך,
בית האופרה של ציריך,
התזמורת הקאמרית של בזל, והקאמרטה של ז'נבה.
תזמורות למוסיקה עתיקה:
לה פסיון ד'לה -ברן,
לה צ'טרה בזל, ואגודת באך סאנט גאלן.
באוסטריה הרבה נגנים מסורתיים, עם מורשת רחבה.
וינה הייתה מרכז המוסיקה בתקופה הקלאסית והרומנטית ופעלו בה מיטב המלחינים.
התזמורת המפורסמת ביותר באוסטריה היא:-
הפילהרמונית של וינה, שמצטיינת במיוחד במוסיקה קלאסית ורומנטית וינאית.
התזמורת היא חלק מתזמורת בית האופרה של וינה, שהוא בית האופרה הנחשב ביותר באירופה.
תזמורות נוספות באוסטריה:
הסימפונית של וינה,
תזמורת הרדיו של וינה,
תזמורת ברוקנר לינץ ותזמורת מוצרטאום זלצבורג.
בתחום המוסיקה העתיקה מומלצות בווינה
וינר אקדמי, קונצנטוס מוזיקוס וכן ארס אנטיקווה אוסטריה
רוסיה
אני לא מתמצא מספיק, אבל תזמורת מוסיקה אטרנה מרגשת ואנרגטית מאוד.
מושבה הקודם היה בעיר פרם, אבל עקב בעיית תקצוב מושבה החדש בעיר סנט פטרסבורג,
בה מומלצים גם:-
תיאטרון מרינסקי והפילהרמונית של סנט פטרסבורג.
מוסיקה עתיקה:
ווצ'ה אינסטרומנטלה מוסקבה.
אם אתם מחפשים קונצרטים בארצות ובערים שלא ציינתי, בדקו קודם מה מציעות התזמורות בעיר.
זכרו שרוב התזמורות נמצאות לעיתים קרובות בסיבובי סיורים. אם אתם טסים לארץ מסויימת, סביר שתמצאו שם קונצרטים עם תזמורות זרות גם כן.
בקרו באתרים של התזמורות שמעניינות אתכם, כדי לדעת איפה מתקיימים הקונצרטים הבאים שלהן.
אולי קרוב למקום טיולכם?
חלק מהתזמורות לא מעדכנות את אתרי האינטרנט לעיתים קרובות מספיק, בעיקר באיטליה ובמזרח אירופה, ובמקרים כאלה חיפוש בגוגל יעיל יותר למציאת הקונצרטים הקרובים.
טיפ לחיסכון בכסף
כשתזמורת מנגנת ב"אולם הבית" שלה, הקונצרט יהיה במחיר צנוע.
אותו קונצרט עם אותה התזמורת כשהיא בסיור – תמיד יהיה יקר יותר.
במזרח אירופה המחירים תמיד נמוכים יותר מבמערב.
מומלץ להזמין כרטיסים מראש, בעיקר במערב.
והמלצה אחרונה:
אם אתם מתכננים להקשיב לאופרה, קראו את סיפור המעשה מראש.
קונצרט סימפוני – קראו מראש דבר או שניים על היצירה ועל המלחין.
כיף להגיע לקונצרט מוכנים. ובכלל רצוי להקשיב מראש ליצירה. הקשבה שנייה מהנה הרבה יותר.
מי אני ומה שמי
שמי יובל אטלס, גדלתי בתל אביב וניגנתי הרבה שנים על חלילית.
מאוחר יותר ניגנתי על אבוב ולבסוף על קונטרבס, שהפך להיות הכלי הראשי שלי.
עבודת אמנות של הדס נעמי אור שהוקדשה ליובל
זמן קצר אחר כך, התחלתי להתעניין במוסיקה עתיקה ובגרסאות העתיקות של הקונטרבס.
לעומת כלי הקשת האחרים, הקונטרבס הוא היחיד שלאורך כל ההיסטוריה הפרטית שלו – שינה את כיוונון המיתרים לעיתים קרובות מאוד. נרשמו מעל 60 כיוונונים היסטורים שונים לקונטרבס, כשלכלים האחרים נרשמו בודדים בלבד. הסיבה היא גודלו, אי הנוחות שבנגינתו ולעיתים גם המנעד.
בגיל 21 עברתי לגרמניה ללימודים ומאז ניגנתי בקונטרבס, גם מודרני וגם היסטורי, בלא מעט ערים וארצות. אני שמח לחלוק את הנסיון שלי כאן בבלוג ומתנצל מראש בפני כל התזמורות שלא מופיעות והיו ראויות להופיע.
♦ אתם מוזמנים להגיב ולהוסיף, וכן מוזמנים להקשיב להקלטות שלי כאן.