נגיש למטייל – מדריך לאנשים עם מוגבלויות

מהיר, אך מאתגר

טרמינל בן גוריון מבחוץ

אין ספק שטיסה היא הדרך הנוחה, המהירה והטובה ביותר להגיע למחוז חפצינו שמעבר לים. אבל, שדות התעופה הצפופים, ההמתנה המייגעת והמלחיצה בנקודות הבידוק השונות, ההגבלות על סוג ומשקל המטען שאנחנו נושאים, בשילוב עם ההתרגשות לקראת ההרפתקה הנכונה לנו, יוצרים לחץ.
עבור אנשים עם מוגבלויות – ההרפתקה הופכת מאתגרת במיוחד.
לא אחת קורה, שאנשים עם מוגבלויות מוצאים עצמם מעט אבודים בסבך המידע המפוזר ברחבי הרשת.
במדריך שלפניכם אנסה לתת כלים שאולי יצליחו להקל עליכם בעת ההכנות לטיול, הניווט בשדה התעופה והטיסה.
חלק מהאמור במדריך הוזכר ברשומות אחרות, שתוכלו למצוא בלשונית "חמושה מנגישה", אני מקווה שריכוזם לכלל מדריך אחד – יקל.

תפריט

דעו את זכויותיכם

אם יש לכם מוגבלות בניידות או כל מוגבלות אחרת, עליכם לקבל מידע מלא על הסיוע שאתם זכאים לקבל, הן בשדה"ת והן במהלך הטיסה.
את המידע הזה אני ממליצה לאסוף גם בכל הקשור להתניידות בכל כלי התעבורה האחרים, שאתם עתידים להשתמש בהם במהלך הטיול.
ספינות, מעבורות, רכבות ועוד.
אל תשכחו לבדוק את זכויותיכם בקשר לכלבי השירות (פירוט בהמשך)
לאיחוד האירופי ישנן תקנות על:-
זכויות אנשים עם מוגבלויות בטיסה
זכויות נוסעים בים או בתעלות/נהרות פנימיים ועוד.
גם בארה"ב ישנן תקנות שכאלה המתייחסות לזכויות הנוסעים עם מוגבלויות

ככל שתצברו יותר מידע – כך יקל עליכם למצוא דרככם ולעמוד על זכויותיכם.
📌לא לשכוח❗אתם אמורים לספק מידע על מצבכם לחברת התעופה בה אתם טסים.
הדיווח חייב לכלול גם דרישה למזון מסוים עקב אלרגיות
לא לשכוח❗לעדכן גם את בתי המלון בהם אתם עתידים להתארח על אלרגיות למזון.

חברת התעופה המתאימה לטיסה הנכונה

לעתים, הטיסה שלנו איננה ישירות לייעדנו הסופי ונדרשת טיסת המשך.
אם אתם נדרשים לכזו, כדי להבטיח מעבר חלק בין הטיסות, כדאי לאפשר טווח של בין שעה לשעה וחצי בין הנחיתה למעבר לטיסת ההמשך.
במהלך החקירות שאתם עושים, בזמן תכנון הטיול, נסו לברר אילו הן חברות התעופה המעניקות את השירות הטוב ביותר, באיזה שדה תעופה הן נוחתות (במסגרת הטיול שלכם)
ואם מועד הנחיתה יאפשר לכם את הזמן המספיק למעבר לטיסת ההמשך.
במקרה ומתברר שטיסת ההמשך שלכם מחייבת שנת לילה במקום, בדקו בחברות התעופה השונות, הטסות ליעד שבחרתם, האם באפשרותן לספק תנאי הלנה המותאמים לצרכים שלכם.
מאחר ולא כל חברות התעופה מספקות תנאי הלנה, בדקו אתם את המלונות הנגישים והמותאמים לכם בשדה"ת או בקרבתו המיידית.

לבחור מושב

יש חברות להן מושבים המיועדים במיוחד להושבת נוסעים עם מוגבלויות.
כמובן, שאם אין בטיסה נוסע עם מוגבלות, הם נתפסים. בררו אם בטיסה שבחרתם יש כאלה וכשאתם מגישים את הבקשות שלכם לסיוע בשדה התעופה הקפידו לבקש את המקומות הללו.

מפות המושבים או הגורו של המושבים

במקרה ואין את המושבים היעודים, הרי שכאן תוכלו לבדוק את מבנה המטוס.
בדף הבית, ליד הלוגו של seat guru חץ המוביל לתפריט נוח.
במקרה וכבר יש בידיכם מספר טיסה וחברת התעופה:-
לחצו על מפות המושבים , ואז על שם חברת התעופה, בחרו את מספר הטיסה והצג מפה.
אם עדיין לא בחרתם את חברת התעופה:-
לחצו על חברות תעופה, חפשו ידנית את חברת התעופה ודגם המטוס.
הכרת המטוס תסייע לכם לבחור את המושבים המתאימים לכם ביותר.
כלי נוסף שמעניק לכם האתר הוא השוואת מפרטי המושבים בחברות התעופה הגדולות.
בדף הבית ליד הלוגו של seat guru ישנו חץ קטנטן. לחיצה עליו תפתח לכם תפריט שלם לחצו על החץ שליד "תרשימי השוואה" (Comparison Charts)
בחרו מהתפריט שיפתח את מה שמתאים לכם ותקבלו טבלה נוחה, שמציגה חברות תעופה, סוגי מטוסים ושאר מפרטים.
📌המלצה:- חקרו את seat guru עוד טרם הזמנתם טיסה.

טפסים רפואיים, חיסונים ותרופות

כמו כל אחד, זו חובתכם לבדוק אם עליכם לקבל חיסונים מסוימים טרם טיסה למחוזות רחוקים. לפני שאתם נגשים לקבל אותם, בדקו מה הם, ואז בדקו עם הרופא המטפל אם מותר לכם לקבל אותם.
אל תשכחו לבקש אישור מהרופא שלכם באנגלית ובו הוא מפרט את סוג המוגבלות, מה הציוד הרפואי הנדרש לכם ומה הן התרופות הקבועות, אותן אתם חייבים לשאת אתכם.
האם יש לכם אלרגיות, או סכרת ואתם נדרשים לשאת אתכם קבוע מזרקים ועוד.
הקפידו הקפדה יתרה לשמור בצמוד אליכם, מסמכים חשובים
כמו התעודה הרפואית, רשימת אנשי קשר לשעת חירום, או כל מידע אחר שיכול להציל את חייכם אם חלילה יהיה צורך בכך.

📌שימו לב❗לכל מדינה הנחיות משלה הנוגעות לחוקיות השימוש בתרופות אלה ואחרות.
מידע מפורט יותר תוכלו למצוא ברשומה "לטוס לחו"ל עם תרופות"

כללי בשדה"ת

ניווט בשדה התעופה עשוי להיות מאתגר עבור כל אחד, בל נשכח שלא אחת יש לנו מגבלת שפה. עבור אנשים עם מוגבלויות פיסיות ו/או קוגנטיביות האתגר גדול עוד יותר.

מוגבלות פיסית – השתדלו להשתמש בכיסא הגלגלים שלכם, זה עשוי לחסוך זמן ולמנוע לחצים. ברשומה לטוס עם כיסא גלגלים תוכלו למצוא פרטים.

לקויי ראייה – נסו להכיר את שדה התעופה עוד לפני הגעתכם לטיסה.
שימו על המזוודות שלכם תג חכם, כדי שקל יהיה לכם לאתר את המזוודה שלכם.
הורידו את האפליקציה Be My Eyes היא חינמית ומחברת בין לקויי ראייה למתנדבים רואים לצורך סיוע.
אם אתם נעזרים במקל – ארזו מקל נוסף קל משקל.

כבדי שמיעה – הגדירו התרעות טקסט ועברו למצב TTY . קחו סוללות רזרביות.
אם אתם יכולים קחו גם מכשיר שמיעה נוסף.
הקפידו שלא לשים את מכשיר השמיעה על מסוע הבדיקה, זה עלול לפגוע בפעילותו.

קוצבים, שתלי מתכות ושאר מצפצפין בפוטנציה

שתלי מתכת  – ברגים, מוטות ושאר חיבורים עלולים להפעיל, במהלך הבידוק הביטחוני בשדה התעופה, את גלאי המתכות. כדאי להודיע את זה לבודק, שבדרך כלל יקרא למי שמעליו. אני ממליצה גם לשאת מכתב רפואי רשמי ובו כתוב מה ואיפה השתלים הללו נמצאים.
לא תמיד גלאי המתכות יצפצפו, אבל אם כן, למרות שהסברתם והצגתם מסמך רפואי, אתם תובלו אחר כבוד, לבדיקה נוספת. כיום ישנם מכשירים קצת יותר מעודכנים שיודעים לזהות שתלים ולמנוע את אי הנעימות הזו, אבל הם עדיין לא נמצאים בכל שדה תעופה.
קוצבי לב – כפי שכתבתי קודם, כדאי ורצוי להודיע על כך לקצין הבידוק.
מכשירי הבידוק הגדולים, לא אמורים להשפיע על קוצב הלב, כל זמן שאתם פשוט חולפים דרכם. אבל לעתים, לגלאי המתכות הידניים, ישנה האפשרות להפריע לקוצב הלב. חשוב להדגיש שאין להשתמש בסמוך לקוצב הלב – במכשיר הבידוק הידני.

תעודות ותגים

כמו לגבי החיסונים והתרופות, כך גם תעודות הנכה ותגי החניה. לימדו את הנושא מראש והצטיידו בכל הדרוש.
אין כללים קבועים ואחידים בין כל המדינות ועליכם לדעת שתעודת הנכה הישראלית איננה קבילה מחוץ לגבולות הארץ. ברשומה "תעודות, תגים וחניות לאנשים עם מוגבלויות בחו"ל" השתדלתי להביא את מירב המידע בנושא.

כלבי נחייה וכלבי שירות

📌 ראשית כל ולפני הכל
*
חשוב שתבדקו אם למדינה אליה אתם טסים יש דרישות וטרינריות מיוחדות ומה הן.
* בקרו עם הכלב אצל וטרינר לפני הטיסה כדי לוודא שהוא בריא ומחוסן בכל החיסונים הנדרשים.
ייתכן ותהיו נדרשים לתת את פרטי ההתקשרות של הווטרינר
* קחו אתכם תמיד את האפוד המכריז על היותו של הכלב "כלב שירות", את הרתמה ולפחות רצועת הולכה רגילה אחת נוספת. חברות התעופה רשאיות לדרוש שכלבי השירות יהיו קשורים או רתומים, בשדות התעופה ובמטוסים.
גם כלבי הנחייה, במקרה שבוחרים להסיר מהם את רתמת ההולכה, כדי שיוכלו להיכנס מתחת למושב, חייבים להישאר עם הרצועה.
*
בחרו מושב שיהיה נוח ככל שניתן גם לכלב.
* השתדלו לבחור טיסות ישירות ולהימנע, ככל שניתן, מטיסות המשך.
* נסו שלא להאכיל ולהשקות את הכלב בקרבה למועד הטיסה, כדי להקל עליו.
החל ממאי 2009, חברות תעופה מחויבות להבטיח, שבשדות התעופה בהם הן נוחתות יהיו "אזורי רווחה" (פיפי ושות') לחיות השירות. בררו בשדה איפה ממוקמים אותם אזורים

📌 לכל חברת תעופה הנחיות, הגבלות והוראות משל עצמה.
כאן תוכלו למצוא את ההנחיות של אל-על.
אני ממליצה לבדוק בנפרד לגבי כל חברה בה תטוסו, כדי לא למצוא את עצמכם מופתעים.

כלבי שירות לתמיכה רגשית:- הם כלבים שדורשים אישורים רפואיים מוכרים (פסיכולוג/פסיכיאטר) ובהם מוצהר כי חיית המחמד דרושה לנוסע לצורך בריאותו ורווחתו הנפשית.
כלבי נחייה:- כלבים מאולפים שעוזרים לאנשים כבדי ראייה או עיוורים, לשמר את עצמאותם.
באירופה ישנן תקנות הקובעות כללים לסיוע והגנה על נכים ואנשים עם מוגבלויות. בתקנות אין הגדרה מדויקת.
כלומר לא עשו אבחנה בין כלב נחייה וכלב שירות,
אלא הגדירו אותו כ"כלב סיוע מוכר".
ככלל – כלבי נחייה וכלבי שירות זכאים לטיסה לצד המטופל בתא המטוס. הם חייבים בדרכון לחיות מחמד ובו הוכחת החיסונים וכל טיפול רפואי אחר ולתעודת זיהוי.
במקרה של כלב נחייה – זכאים אנשי צוות השדה או המטוס לדרוש תעודה של בית הספר לכלבי נחייה המעידה שהוא אכן מאולף כראוי.
למרות שאנשים המלווים בכלבי נחייה, יכולים לבצע הזמנת טיסות באינטרנט, על פי רוב הם נדרשים לבצע הזמנה נפרדת עבור הכלב – שתבוצע על ידי פנייה ישירות לחברת התעופה.
כאמור, לכל חברת תעופה, יש כללים משל עצמה כמה זמן מראש יש להודיע לה על הכלב ואיך הוא מוטס.
הודעה מוקדמת הופכת חיונית עוד יותר, מאחר וישנן חברות המסרבות להטיס יותר מכלב אחד על הטיסה.
ישנן חברות המסרבות לאפשר לכלב שירות לטוס בטיסה עם עצירת ביניים.
בארצות הברית הדרישות הן שונות, ולא אחת מגדירים את כלב השירות כחיית מחמד, אלא אם כן עבר סדרת מבחנים.
די שלא עבר מבחן אחד וכבר הוא יחשב לחיית מחמד.
זו תקנה שמשתנה לעתים ואני ממליצה בכל פעם לוודא ולבדוק מחדש.
לפני הטיסה חייבים למלא את הטופס הזה שכולל מידע על בריאות הכלב, האילוף שלו ועוד.
אם מדובר בטיסה בת 8 שעות ויותר, יש למלא את הטופס הזה

סיכום

אין ספק שלא עלה בידי להביא ברשומה זו את כל המידע הנדרש,
אבל השתדלתי להביא את עיקרו.
📌זכרו שרצוי להמשיך לבדוק ולחקור,  על מנת להפוך את החוויה שלכם לכמה שיותר מהנה.
אם יש למי מכם תוספות, הערות והארות
אשמח תמיד שתוסיפו אותן בתגובות.

נגיש ונגישות - רשומות נוספות בנושא תיירות

*תודה למלי אברמוביץ הטוריסטית על תמונת הכותרת

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. מלי

    רק את ברגישותך ובנדיבותך לזולת יכולה לעמול על מלאכת האיסוף הדקדקנית והחשובה הזו. תודה לך!

    1. ניני אטלס

      ואוו…תודה רבה על המחמאה המעצימה והמרגשת

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים